chceauto.pl
x
Polacy kochają SUV-y!

Polacy kochają SUV-y!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-07-29 Opinie
SUV-y, czyli auta rekreacyjno-użytkowe, cenione są przede wszystkim za sportowy charakter, wysoki poziom bezpieczeństwa i nieprzeciętny komfort podróżowania. Nie radzą sobie jednak poza asfaltem tak dobrze jak auta terenowe, często mają mniejszą powierzchnię użytkową niż modele kombi i palą więcej niż vany. Skąd więc taka popularność SUV-ów na polskich drogach?

Pierwsze SUV-y pojawiły się w Europie dopiero w 1970 roku, czyli osiem lat po amerykańskim debiucie Jeepa Wagoneera – pierwszego samochodu tego typu. Europejskim prekursorem SUV-ów miał być Range Rover, lecz tak naprawdę dopiero 10 lat później otrzymał on wyposażenie, które mogło klasyfikować go do tego segmentu. Od tamtej pory zainteresowanie SUV-ami stale rosło, jednak dopiero ostatnia dekada wyniosła je na szczyty motoryzacyjnej popularności.

Powodzenie aut sportowo-użytkowych, które są wszechobecne w miejskiej dżungli i na drogach gruntowych, pozwala mówić o pewnym zjawisku. W Polsce już co dziesiąty zarejestrowany samochód to właśnie SUV. Za kierownicą tych aut możemy spotkać zarówno kadrę menadżerską, przedsiębiorców, przedstawicieli handlowych, jak i panie.

Okazuje się bowiem, że SUV sprawdza się na każdej drodze i w praktycznie każdych warunkach, na jakie napotyka zwykły użytkownik samochodu. Trudno jednak – obok wielu zalet – całkowicie zapomnieć o mniej licznych, lecz charakterystycznych dla SUV-ów wadach takich jak gorsze osiągi i większe spalanie, warunkowane przede wszystkim przez gabaryty i masę tego typu aut. Na osiągi i spalanie SUV-ów oko przymknęli jednak nie tylko polscy klienci – w całej Europie rośnie sprzedaż aut z tego segmentu. Z czego to wynika?

Wygoda, funkcjonalność i poczucie bezpieczeństwa

Niewątpliwie ogromnym atutem SUV-ów jest ich funkcjonalność i komfort. – Auta te zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, są przestronne i wygodne. Nie dziwi więc fakt, że SUV-y mają opinię niezawodnych samochodów rodzinnych i są chętnie wybierane przez kobiety. SUV-y są bowiem wyższe od swoich konkurentów – aut typu kombi i van. W parze z większymi gabarytami idzie wysokie położenie fotela kierowcy, dzięki któremu nawet naprawdę niskie osoby mogą cieszyć się bardzo dobrą widocznością zza kierownicy – mówi Wojciech Kacperski, Dyrektor Działu Sprzedaży w szczecińskim salonie Auto Club oferującym łącznie aż sześć aut typu SUV (marek Hyundai, Mitsubishi i Suzuki).

Wyższe zawieszenie SUV-ów ułatwia również wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, a także zapięcie dziecka w foteliku – bez niekomfortowego schylania i szarpania się z pasami bezpieczeństwa. Inne plusy wysokiego nadwozia to mniejsze szkody w przypadku ewentualnej stłuczki czy obtarcia. W razie kolizji pierwszy kontakt z drugim pojazdem będzie miał zazwyczaj zderzak albo stopień, nie zaś blacha.

W góry i na polskie drogi

O popularności SUV-ów decydują jeszcze inne czynniki, które wyróżniają je spośród konkurentów. Doskonałe przystosowanie do użytkowania w terenach górzystych i w warunkach zimowych (podwyższone zawieszenie, napęd 4x4) jest często kluczowym argumentem decydującym o zakupie SUV-a przez mieszkańców nowo powstałych osiedli i domków, do których nie poprowadzono jeszcze asfaltowej drogi. Walka z wybojami to również chleb powszedni właścicieli działek, którzy, żeby dojechać do posiadłości, muszą zmierzyć się z wystającymi korzeniami i wszechobecnymi dziurami.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Tajemnicą poliszynela nie jest jednak fakt, że przy stanie polskich dróg, nawet na asfalcie wyższe zawieszenie może oszczędzić kierowcy wielu wizyt w serwisie. Pęknięte opony, wykrzywione felgi, uszkodzone amortyzatory – dzięki większemu prześwitowi można uniknąć wielu kłopotów i niepotrzebnych nerwów. A w Polsce, kraju nie grzeszącym liczbą autostrad, o spotkanie z dziurą nietrudno.

Prestiż i różnorodność

Jest jednak jeszcze coś, co chyba szczególnie przyciąga potencjalnych nabywców - prestiż. Na wyobraźnię działa również sposób postrzegania użytkowników SUV-ów, którzy są odbierani jako aktywni ludzie sukcesu. Potrzeby konsumentów stale się zmieniają - grupa klientów, która tradycyjnie wybierała samochody z klasy średniej-wyższej, dziś spogląda coraz częściej na auta większe, a także eleganckie. SUV-y wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Przez to, że jest to bardzo zróżnicowany segment i można w nim znaleźć pojazdy zarówno luksusowe i drogie, lecz także auta ze średniej półki cenowej, SUV-y trafiają do odbiorców o różnej zasobności portfela.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Próbując dodać SUV-om bardziej miejskiego charakteru, producenci tworzą tzw. crossovery, czyli samochody będące mieszanką auta osobowego i SUV-a. Przykładem są popularne w Polsce Mitsubishi ASX czy też Nissan Qashqai - auta łączące cechy SUV-a i miejskiego hatchbacka.

Ulubione SUV-y Polaków

Volvo XC60
Volvo XC60
Pojazdy typu SUV są często podstawą sprzedaży aut danej marki w naszym kraju. Przykładem takiego samochodu jest bestseller Volvo – model XC60. – W ubiegłym roku Volvo X60 było prawdziwym hitem i najlepiej sprzedającym się autem w naszym salonie – mówi Filip Wodziński, Dyrektor Działu Sprzedaży w salonie Volvo Auto Bruno w Szczecinie. – Obecnie XC60 jest jednym z trzech najpopularniejszych modeli z oferty Volvo – obok nowych S60 i V60. XC60 wciąż jednak sprzedaje się bardzo dobrze, i to nie tylko w Polsce. W całej Europie zapanował trend na mniejsze SUV-y – przestronne auta oferowane w rozsądnej cenie. Sam, jeżeli miałbym obecnie wybierać między klasycznym kombi a SUV-em, zdecydowałbym się na auto takie jak XC60 – dodaje Filip Wodziński.

Słowa te znajdują potwierdzenie w danych sprzedażowych: w znacznej mierze sukces modelu XC60 (1941 sztuk sprzedanych w ubiegłym roku i 1034 w pierwszej połowie 2011 r.) marka Volvo zawdzięcza zajęcie pierwszego miejsca w segmencie aut klasy premium w Polsce.

Liderem polskiego rynku jest jednak Mitsubishi Outlander. W ubiegły roku auto to znalazło w naszym kraju 3391 nabywców, co daje japońskiemu producentowi 11,4% udziału w polskim rynku SUV-ów. – Rok 2010 zdecydowanie należał do Outlandera. Blisko 1/3 aut Mitsubishi, które sprzedaliśmy w ubiegłym roku to Outlander! – mówi Wojciech Kacperski. – W tym roku, pośród SUV-ów innych marek, które oferujemy, dużym zainteresowaniem cieszy się między innymi Hyundai ix35. Co jednak ciekawe, klienci decydują się przede wszystkim albo na auto z najprostszą wersją wyposażenia, albo na pojazd najlepiej wyposażony – dodaje Wojciech Kacperski.

Hyundai ix35
Hyundai ix35
Przykład sprzedaży Hyundaia ix35 w szczecińskim salonie obrazuje natomiast tendencje na rynku aut typu SUV w Polsce. Polacy lubią SUV-y, pojazdy stworzone jakby z myślą o naszych drogach – często decydują się na ich zakup, wydając na nie więcej, niż przeznaczyliby na zakup auta kompaktowego podobnej klasy.

Jednocześnie popularne są u nas SUV-y oferowane w podstawowych wersjach wyposażenia. Auta z najbardziej luksusowymi pakietami wyposażenia są natomiast wybierane przez tych klientów, dla których większe znaczenie ma prestiż i komfort samochodu, aniżeli jego cena. Ze względu również na fakt, że dobrze wyposażone SUV-y świetnie realizują funkcję reprezentatywną, coraz częściej wybierane są na samochody firmowe, zwłaszcza dla kadry menadżerskiej. Różnorodność oferty pośród aut typu SUV wydaje się być więc kluczem do sukcesu w przypadku polskiego rynku. Podobnie zresztą jak wyższe zawieszenie, jakże pożądane na naszych dziurawych drogach.
Chcesz kupić SUV-a? Już za 30 tysięcy jest w czym wybierać!

Opinie i komentarze na temat artykułu

obserwator zza plota
8 sierpnia 2011
"Za kierownicą tych aut możemy spotkać zarówno kadrę menadżerską, przedsiębiorców, przedstawicieli handlowych, jak i panie. " Dodalbym do tej "Elity" rowniez: wiesniakow, (nie myslic z mieszkancami wsi) burakow i wszelkiej masci prostackiego motlochu ktory kocha sie dowartosciowywac wzbudzajac zazdrosc :) Niestety maloktory "czlowiek" kupuje je dla komfortu czy bezpieczenstwa wiekszosc znajomych to przejaw typowego pyszniactwa :D
Romeo
8 sierpnia 2011
na trasie muły, wozidełka dla lansiarzy
bea
8 sierpnia 2011
Naj jest Honda CRV :)
rado
8 sierpnia 2011
A subaru forester to co?
Piotrek
8 sierpnia 2011
suvy to auta powstałe w wyniku pewnego kompromisu - takie wszystko w jednym - terenówka, kombi, czasem limuzyna, czasem auto sportowe (np. Mazda CX-7). Oczywiście lepiej mieć wielki garaż a w nim Merca S600, Toyotę Land Cruiser, Maserati GT i jakieś porządne kombi, ale to nie realne, więc ludzie kupują auta, które dają wszystkiego po trochu. Gdybym mieszkał w słonecznej Italii gdzie są fajne drogi i niskie krawężniki, to bym suva nie kupił, ale mieszkam w kraju, gdzie drogi są często dziurawe, krawężniki wysokie, a zima czasem mocno śnieżna, więc suv (albo kombi typu audi allroad) jest najlepszym rozwiązaniem.
jaNcio
9 sierpnia 2011
Pierwszym SUV-em byl chevy SUBURBAN, ktory po raz pierwszy pojawil sie w roku 1935. W zamierzeniu, byl to pojazd zbudowany na podwoziu pick-upa, z nadwoziem samochodu kombi(station wagon), mogacy przewiezc pol tony ladunku, liczna rodzine, lub pociagnac znacznej wagi przyczepe...ot, taki samochod w sam raz dla mieszkancow przedmiesc...

Polacy kochają SUV-y! - GALERIA ZDJĘĆ

Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!

Zobacz także

Mitsubishi ASX po liftingu (2024)

Mitsubishi ASX po liftingu (2024) 2024-05-01

Obecna generacja Mitsubishi ASX debiutowała pod koniec 2022 roku. Normalnie bez większych zmian samochody są produkowane przynajmniej trzy lata. Jednak ASX to kopia Captura, dlatego poddano go liftingowi zaraz po francuskim pierwowzorze.
Nissan Qashqai po liftingu to zupełnie inne auto

Nissan Qashqai po liftingu to zupełnie inne auto 2024-04-24

Nissan Qashqai to samochód, który stworzył segment kompaktowych SUV-ów. Pierwsza generacja debiutowała w 2007 roku i okazała się absolutnym bestsellerem. Od 2021 roku w salonach jest obecne już trzecie wcielenie tego modelu. Samochód sprzedaje się...
Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór 2024-04-15

Prezentacja pierwszej Hondy HR-V miała miejsce w 1997 roku, ale seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później. Debiut tego modelu odbył się w czasach, w których wszelkiego rodzaju SUVy i crossovery dopiero zaczęły pojawiać się na rynku....
Test: Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI 150 KM – SUV coupe w segmencie B

Test: Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI 150 KM – SUV coupe w segmencie B 2024-03-21

VW Taigo w Europie pojawił się w 2021 roku, ale już rok wcześniej dostępny był w Brazylii, tylko że pod nazwą Nivus. Taigo to nie jest kolejny powtarzalny miejski crossover – producent podkreśla, że to SUV coupe i trzeba przyznać, że w tej klasie...
Test: Seat Arona FR – sprawdzamy najmocniejszą wersję

Test: Seat Arona FR – sprawdzamy najmocniejszą wersję 2024-03-17

Seat Arona to miejski SUV/crossover, który został zaprezentowany w 2017 rok, prawie równo z nową odsłoną modelu Ibiza – w uproszczeniu można powiedzieć, że Arona to taka „uterenowiona” wersja Ibizy. Auto zostało ciepło przyjęte przez rynek,...
Test: Skoda Karoq 1.5 150 KM DSG – prosty przepis na sukces

Test: Skoda Karoq 1.5 150 KM DSG – prosty przepis na sukces 2024-03-11

Skoda Karoq swój debiut miała w 2017 roku i była odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się segment kompaktowych SUVów. W 2021 roku samochód przeszedł gruntowny lifting, a my sprawdzamy, czym odświeżona Skoda Karoq zamierza przekonać do siebie...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS