chceauto.pl
x
Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!

Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-04-18 Opinie
Meriva to jeden z tych samochodów, o których, szukając dla siebie pojazdu z drugiej ręki, większość ludzi zdaje się zapominać.

To błąd. Mały Opel potrafi zaoferować swojemu właścicielowi zaskakująco dużo.

Pierwsza generacja Merivy zadebiutowała w 2002 roku. Auto było próbą wejścia niemieckiej marki na raczkujący wówczas rynek miejskich minivanów. By samochód dobrze spisywał się w ciasnych uliczkach, jako bazę do jego stworzenia wykorzystano płytę podłogową Opla Corsy C. Dzięki temu udało się uzyskać niewielkie wymiary zewnętrzne – nadwozie mierzy nieco ponad 4 m długości (4 042 mm), szerokość – bez lusterek – to niecałe 1,7 m (1 694 mm).

Samochód zadebiutował w końcu 2002 roku
Samochód zadebiutował w końcu 2002 roku
W przypadku tego auta, niewielkie rozmiary nie oznaczają jednak ciasnego wnętrza. Pojazd mierzy ponad 1,6 m wysokości (1 624 mm), rozstaw osi - 2,63 m – jest aż o 14 cm większy niż w Corsie. Dzięki zastosowaniu pomysłowego systemu o nazwie flex space, można nie tylko regulować kąt oparcia tylnych siedzeń, ale też przesuwać ich siedziska (dwa zewnętrzne fotele). Takie podejście konstruktorów sprawia, że nawet czteroosobowa podróż (auto rejestrowane jest na pięć osób) w długiej trasie nie jest dla pasażerów problematyczna. Jedynie w grubych, zimowych kurtkach da o sobie znać niewielka szerokość przedziału pasażerskiego. Dłuższym wycieczkom sprzyja bagażnik – jego pojemność (360 litrów) zawstydzić może niejedno auto kompaktowe.

Atutem Merivy jest przestronne - jak na tę klasę - wnętrze
Atutem Merivy jest przestronne - jak na tę klasę - wnętrze
Merivę pochwalić można za dobrą pozycję za kierownicą i łatwość parkowania. Przyzwyczajenia wymagają jedynie, charakterystyczne dla minivanów, szerokie przednie słupki, które ograniczają widoczność na boki.

Nie można narzekać na jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza. Z reguły dobrze znoszą one próbę czasu, niezbyt trwałe okazują się tylko dysze nawiewów (wyłamujące się żaluzje). Całkiem nieźle wypada też ergonomia. W przeciwieństwie np. do Vectry C, kierowcom zaoszczędzono wynalazków typu „dotykowe” dźwigienki kierunkowskazów – obsługa wszystkich przyrządów jest intuicyjna i nie wymaga sięgania do instrukcji.

Pojemność bagażnika to 360 litrów. Całkiem sporo
Pojemność bagażnika to 360 litrów. Całkiem sporo
W porównaniu chociażby z Corsą C, Meriva przeważnie wypada lepiej w kategorii wyposażenie. Absolutnym standardem są np.: cztery poduszki powietrzne i ABS, radio (magnetofonowe lub CD) i centralny zamek. Większość egzemplarzy wyposażono też w klimatyzację (ręczną lub automatyczną), elektrycznie sterowanie szyby i lusterka

Nabywcy mieli do wyboru aż dziesięć różnych jednostek napędowych – sześć benzynowych i cztery wysokoprężne (konstrukcje Isuzu). Biorąc pod uwagę miejski charakter pojazdu, każdy z silników benzynowych zapewnia autu przyzwoite osiągi. Najpopularniejsze na rynku wtórnym są odmiany o pojemności 1,6 l, które – w zależności od zastosowanej głowicy (8 lub 16 zaworów) - rozwijają od 87 KM do 101 KM. Poza dość dużym apetytem na olej (to raczej cecha niż usterka) oba cieszą się dobrą opinią użytkowników i zużywają średnio między 7 a 8 litrów na 100 km. Lepiej zdecydować się jednak na mocniejszy wariant – zapewnia bowiem wyraźnie lepsze przyspieszenie. Warto dodać, że proste konstrukcyjnie silniki dobrze współgrają z instalacjami gazowymi.

W 2005 roku auto poddano delikatnemu feceliftingowi
W 2005 roku auto poddano delikatnemu feceliftingowi
Oczekujący namiastki sportowych emocji powinni poszukać Merivy z benzynowym silnikiem 1,8 l (125 KM) lub usportowionej wersji OPC z turbodoładowanym motorem 1,6 l (180 KM). W obu przypadkach trzeba się jednak liczyć ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 10 litrów na 100 km.

Oszczędni mogą zainteresować się paletą jednostek wysokoprężnych. Najmniej paliwa – średnio ok. 5,5 litra/100 – zużywa najmniejszy, fiatowski silnik 1,3 l CDTI o mocy 75 KM. Jest to jednak propozycja dla spokojnych kierowców – auto z tą jednostką przyspiesza do 100 km/h w 17 sekund. Niemal identyczne osiągi ma też najsłabszy wariant silnika 1,7 l CDTI o mocy 75 KM.

Samochód zadebiutował w końcu 2002 roku
Samochód zadebiutował w końcu 2002 roku
W przypadki Diesli, najlepiej zdecydować się na Merivę z silnikiem o pojemności 1,7 l CDTI o mocy 101 KM lub 125 KM. Oba zużywają nieco ponad 6 litrów oleju napędowego w cyklu mieszanym, ale zapewniają autu całkiem niezłe osiągi (mocniejszy rozpędza samochód do 100 km/h w 10,9 sekundy). Jak wszystkie inne nowoczesne turbodiesle, również te jednostki są wrażliwe na jakość paliwa. Trzeba się też liczyć z drogą do usunięcia awarią turbosprężarki czy koła zamachowego.

Co ważne samochód cieszy się dobrą opinią w kwestii niezawodności. Warto przypomnieć, że w raporcie TUV z 2007 roku, Meriva uznana została z najmniej usterkowy pojazd w najmłodszej grupie wiekowej.

Samochód uzupełnił lukę między Agilą a Zafirą
Samochód uzupełnił lukę między Agilą a Zafirą
Statystykę zdają się potwierdzać opinie użytkowników. Usterki wykluczające auto z jazdy to rzadkość. Problemy najczęściej stwarza osprzęt - często zawodzą np. wentylatory chłodnicy, zawory recyrkulacji spalin i wodziki skrzyni biegów. Figle płata też elektryka - przepalają się żarówki (wymiana nie jest łata), bez wyraźnej przyczyny zapala się kontrolka silnika.

Z poważniejszych usterek, które mogą się zakończyć podróżą na lawecie, małego Opla trapią w zasadzie tylko awarie centralnej jednostki sterującej ECU. Na szczęście koszt naprawy komputera zamyka się przeważnie w kwocie do 300 złotych.

W zawieszeniu (o raczej sztywnych, „niemieckich”, nastawach) najczęściej wymieniać trzeba łączniki stabilizatorów i końcówki drążków kierowniczych. Na szczęście – ze względu na pokrewieństwo z Corsą - ceny części nie są wysokie.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Joanna
17 maja 2012
serdecznie polecam Merivę!Od 2.5 roku jeżdżę tym samochodem (1.7 CDTI wersja Enjoy,2004)i muszę przyznać że wypoczywam za kółkiem.Bardzo łatwo się prowadzi, jestem młodą mamą i zapakowanie wózka i dziecka to pestka.Dla scigaczy taki samochód to przysłowiowy muł, natomiast dla osób ceniących przestrzeń, bezpieczeństwo i stosunkowo niskie koszty eksploatacji lus mega pakowność to JEST AUTO SPEŁNIAJĄCE OCZEKIWANIA.
zbigniew
26 lipca 2012
Właśnie dzisiaj (kilka godzin temu) odebrałem nowiutką MERIVĘ. Perzymierzałem się do innych marek. Do dzisiaj byłem właścicielem 8 - miu samochodów różnych marek przez ostatnie 25 lat. MERIVA spełniła moje oczekiwania. Samochodzik duży, naprawdę "żwawy" jak na jego masę własną (1471 kg). Proponowane wyposażenie standardowe jest extra. Nie wspomnę o wymaganiach idywidualnych (dodatkowych) w ramach "dokładki" wyposażenia. Jazda sprawia dużą przyjemność. Zużycie paliwa zależy od tego czy ktoś ma "lekką" nogę czy "ciężką". To nie jest auto na wyścigi ale żeby po po to dojechać do celu w przyzowitym tempie i czasie bez wygłupów. Krótko mówiąc POLECAM. A nikt nie będzie żałował.

Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny! - GALERIA ZDJĘĆ

Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!

Zobacz także

Opel Corsa z nowym napędem hybrydowym

Opel Corsa z nowym napędem hybrydowym 2023-12-05

Dziś Opel Crosa dostępny jest w wersji elektrycznej z silnikiem o mocy 156 KM i akumulatorem o pojemności 54 kWh oraz w dwóch wersjach spalinowych z trzycylindrowymi silnikami 1.2. Wersja bazowa posiada jednostkę wolnossącą o mocy 75 i manualną...
Opel Corsa po liftingu. Polskie ceny

Opel Corsa po liftingu. Polskie ceny 2023-08-30

Co zmieniło się w Oplu Corsie? W gamie napędów pojawiły się dwie nowości. Są to doładowane jednostki 1.2 o mocach 100 i 136 KM wyposażone w technologię łagodnej hybrydy (48V) i nową dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów. Ponadto nadal...
Opel Astra Sports Tourer GSe. Polskie ceny

Opel Astra Sports Tourer GSe. Polskie ceny 2023-05-29

Pod nazwą GSe (Grand Sport electric) Opel sprzedaje samochody usportowione i zelektryfikowane. Po modelach Grandland GSe i Astra GSe, można już składać zamówienia na trzeci samochód należący do tej gamy, Opla Astrę Sports Tourer GSe, czyli kombi....
Opel Corsa po liftingu

Opel Corsa po liftingu 2023-05-24

Opel Corsa obecnej generacji wszedł na rynek w 2019 roku. Nie dziwi więc, że po czterech latach rynkowej kariery poddano go liftingowi. A dodać trzeba, że zmiany są całkiem spore.Przede wszystkim Corsa otrzymała charakterystyczny pas przedni Opel...
Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe. Polskie ceny

Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe. Polskie ceny 2023-01-24

Wkrótce polskie salony Opla rozpoczną zbieranie zamówień na Grandlanda GSe i Astrę GSe, czyli flagowe wersji obu modeli.Od lutego będzie można zamawiać Grandlanda GSe w cenie od 252 900 zł. Nieco później zostaną otwarte zamówienia na Astrę GSe w...
Opel Astra Electric. Czyli na prąd

Opel Astra Electric. Czyli na prąd 2022-12-01

Opel poszerza gamę Astry o wersję bateryjną. Samochód, który jest technologicznym bliźniakiem Peugeota e-308, będzie oferowany również jako Astra Sports Tourer, czyli kombi. Już niedługo nabywcy Opla Astry będą mieli jeszcze więcej opcji napędu...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS